Zapinaj pasy bezpieczeństwa – zwiększają odszkodowanie.

Brak zapiętych pasów jest bardzo częstą przyczyną obniżenia odszkodowania, wypłacanego poszkodowanym. Zapinaj PASY ale dochodź też należnych sobie pełnych odszkodowań – pomagamy w tym profesjonalnie.

Faktem jest, że zakres obrażeń osoby poszkodowanej, w przypadku nie zapiętych pasów, jest znacznie większy niż przy ich zapięciu, co więcej pasy po prostu ratują życie.

Jednym z pierwszych oświadczeń jakie wypełnia poszkodowany w celu otrzymania świadczeń odszkodowawczych jest potwierdzenie zapiętych pasów. To znacznie przyśpiesza procedurę uzyskania odszkodowania. Zwyczaj  zapięcia pasów powinien być więc automatyczny to nam się opłaci pod każdym względem.

Oczywiście ubezpieczyciele bardzo często nadużywają swojego prawa do zarzucenia przyczynienia i o ten właśnie udział przyczynienia często prowadzimy wygrane spory. Jednak pomóżmy sobie zawczasu.

Problematyce niezapinania pasów bezpieczeństwa przyjrzała się dogłębnie ETSC, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu – w 2012 roku w całej Unii Europejskiej cało z wypadków drogowych dzięki zapiętym pasom bezpieczeństwa wyszło 8600 osób. Kolejne 900 przeżyłoby, gdyby wskaźnik zapinania pasów na wszystkich siedzeniach w pojeździe wynosił 99 proc. – wynika z raportu ETSC. W Niemczech pasy na tylnych siedzeniach zapina 98 proc. osób podróżujących na tylnych siedzeniach.

Tymczasem w Polsce w latach 2012 – 2014  z powodu niezapięcia pasów zginęły co najmniej 363 osoby (25 osób to pasażerowie podróżujący z tyłu pojazdu), rannych z tego powodu zostało natomiast 375 pasażerów (co najmniej 110 pasażerów siedzących z tyłu).

W 2014 roku policjanci podczas rutynowych kontroli odnotowali 422 287 przypadki niekorzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierujących lub przewożenia dzieci niezgodnie z obowiązującymi przepisami, to o 11,9 proc.  więcej niż  w roku 2013.

Według badań dot. stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce, przeprowadzonych na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady BRD, przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Krakowskiej oraz Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej przy okazji pomiarów prędkości w 2013 r. stwierdzono, że tylko 83% kierowców i 87% pasażerów z przodu zapina w Polsce pasy bezpieczeństwa w samochodach osobowych. Na tylnych siedzeniach pasy zapina już tylko nieco ponad połowa pasażerów.

Z zapiętymi pasami częściej jeździmy na drogach krajowych i w dużych miastach (ponad 85% wszystkich osób siedzących w pojeździe). Wraz z klasą drogi poziom zapinania pasów spada i na drogach powiatowych wynosi już tylko 66%.

Nieco częściej pasy stosują także kobiety niż mężczyźni (85% w porównaniu do 81%), a w porównaniu do innych grup wiekowych pasy zdecydowanie rzadziej zapinają osoby młode w wieku ok. 18-24 lat (73%).

W innych pojazdach stopień zapinania pasów był zdecydowanie niższy i wynosił:
–        w samochodach ciężarowych – 36%,
–        w ciężarowych z przyczepą – 54%,
–        w samochodach dostawczych – 66%,
–        w taksówkach – 26%.
W ostatnich tego typu badaniach prowadzonych w Polsce w 2008 r. stopień zapinania pasów był o ok. 6% niższy.

Mimo poprawy, sytuacja w naszym kraju ciągle odbiega od większości krajów UE, gdzie w samochodach osobowych poziom zapinania pasów jest wyższy i tylko dla kierowców i pasażerów siedzących z przodu wynosi powyżej 90%.

 

Udostępnij Znajomym: